Kryptoměny: Jak hodnotit potenciál ICO

Nové ICO přicházejí v současnosti každý den, a proto je třeba mít jasná kritéria pro jejich hodnocení.

Seriál
1. Ce je ICO
2. Proč případně investovat do ICO?
3. Jak hodnotit potenciál ICO
4. Jak probíhá investice do ICO
5. Kde hledat nové ICO
6. Rizika spojená s ICO


Rozmach kryptoměn je v plném proudu, čehož se mnozí snaží využít. Projektů se skutečným potenciálem ale není tolik, jak by se na první pohled mohlo zdát, celá řada ICO jsou jen podvody s cílem vybrat peníze od lidí.

Jak se vyhnout podvodům a poznat ICO se skutečným potenciálem

Následující kritéria vycházejí ze zkušeností a osobních názorů autora článku, a tak je třeba je také chápat. Jedná se o seznam věcí, kterým je dobré při hodnocení ICO věnovat pozornost. Seznam ale samozřejmě nemusí být vyčerpávající.

1. Jaký problém projekt řeší?

Jádrem každého ICO by mělo být řešení určitého problému. A blockchain či digitální měny obecně by měly znamenat kvalitnější řešení, než kdyby bylo využito jiných cest. Pro připomenutí, digitální měny umožňují bezpečnou decentralizaci.

Proto když například vidíte ICO na projekt, který chce s pomocí blockchainu udělat aplikaci na prodej a pronájem realit, je na místě se ptát, jestli takové řešení bude skutečně v něčem zásadně přínosnější ve srovnání s nekonečným množstvím těch, které už na trhu jsou.

Největší potenciál mívají ICO, které přinášejí něco nového, neotřelého, které řeší problém, který by bez kryptoměn měl mnohem méně efektivní či dokonce vůbec žádné řešení. Zatím krátká historie kryptoměn ukazuje, že větší šanci na úspěch mají projekty, které vytvářejí platformu pro tvorbu dalších věcí. Naopak méně úspěchu obecně slaví samostatné aplikace postavené na blockchainu.

2. Je prodávaný token jádrem projektu?

Existují ICO, které prodávají digitální měnu jen na zisk peněz, ale tato digitální měna nebude použita v jejich produktu. V takovém případě se opět snižuje pravděpodobnost, že daný token bude předmětem výrazné poptávky, která by hnala jeho cenu nahoru. Myšleno skutečné uživatelské poptávky, nikoliv jen spekulativní.

Dobrým znamením je, když je prodávaná digitální měna, kterou si v rámci ICO můžete koupit, nedílnou součástí produktu, když ji uživatelé budou muset používat, aby mohli používat samotný produkt. Pak je ještě třeba rozlišit pobídkové používání (odměny za příspěvky do systému) a vysloveně povinné používání, svázané se všemi transakcemi v systému.

3. Kdo stojí za ICO

Tým lidíLidé, kteří za projektem stojí, jsou naprosto klíčoví. Sebelepší nápad může s nezkušenými a neochotnými lidmi zkrachovat, nebo naopak průměrný nápad může být úsilím zkušeného a pracovitého týmu dotažen na vrchol. Proto je vždy třeba zkoumat tým a profily lidí, kteří za ICO stojí.

A to není tak snadný úkol, jak by se mohlo zdát. Vytvořit webové stránky a uvést na nich, že na projektu pracuje tým zkušených inženýrů, že má ještě zkušenější poradce a že mu věří řada odborníků, může kdokoliv. Proto je třeba také kontrolovat, jestli jsou uvedené informace pravdivé.

Dobré je, když u profilů lidí jsou odkazy na jejich sociální profily, zejména LinkedIn. Na nich si můžete z opačné strany zkontrolovat, jestli se daní lidé k projektu skutečné hlásí a jestli mají zkušenosti, jakými se prezentují. Dále pak jaké mají vzdělání, jakých dosáhli úspěchů a podobně.

Takže hodnotíme nejen kvalitu lidí, ale také pravdivost informací, které jsou na webu ICO uváděné. Zkoumáme takto i případné poradce a partnery projektu. Pozitivním znamením jsou také živé sociální účty lidí a samotného projektu, příspěvky na blogu, na Slacku a podobně.

4. Pokročilost projektu

Některé ICO jsou spuštěny jen na základě nápadu, jiné v pokročilé fázi, kdy existuje částečně hotový produkt v alfa či beta verzi. Investovat do ICO, které stojí jen na nápadu, je pochopitelně riskantnější, protože existuje více možností, že projekt nebude dotažen do konce.

Naopak projekt, který už má kus kódu, který je aktivní na Githubu s více přispěvateli, nebo má dokonce funkční prototyp svého produktu, má šanci na úspěch větší.

Tak zvaný whitepaper projektu také může dost napovědět. Jedná se o dokument, který projekt popisuje detailně, od řešeného problému, přes kontext trhu, až po samotné technické řešení. Čím detailnější whitepaper, tím lepší. Naopak třístránkový dokument důvěryhodnost nevyvolává.

Každý projekt by měl také vystavovat tak zvanou roadmap, což je časový harmonogram. Z něj se dozvíte, co už mají vývojáři za sebou a co ještě projekt čeká, aby se dostal do produkční fáze. Pokud je minulost víceméně prázdná, není to pozitivní znamení.

5. Podmínky ICO

Na závěr se dostáváme k samotným podmínkám ICO. Cena za jeden token je jen jedna z informací, které hodnotíme. Historie ukazuje, že čím nižší cena jednoho tokenu (centy dolarů či méně), tím větší šance na úspěch. Objektivně by to mít vliv nemělo, ale zřejmě zde hraje roli subjektivní pohled, kdy se zdá být token s hodnotou centu levný, a tak ho lidé více kupují.

Z objektivního hlediska je ale samozřejmě důležité, kolik tokenů celkem projekt vytvoří, jak je rozdělí (zejména kolik půjde do ICO), jaký nastaví market cap (kolik chce maximálně vybrat peněz od lidí) a jak dlouho ICO potrvá.

Čistě podle historie by měly mít větší šanci na úspěch projekty, které prodají většinu tokenů v rámci ICO, které nastaví nízkou cenu za jeden token, které vydají celkem méně než miliardu tokenů a které nechtějí v rámci ICO vybrat nepřiměřeně velkou částku.

Pokud vidíte, že chce někdo vytvořit seznamku a hard market cap pro ICO nastavil na 20 milionů dolarů, něco není v pořádku. Zkrátka chce vybrat moc peněz. Pokud někdo chce v rámci ICO prodat jen 20 % tokenů a zbytek si nechat pro sebe, také to nevypadá dobře.

Závěr

Výše uvedená kritéria pro hodnocení ICO vycházejí z historie, vlastních zkušeností a názorů. Můžou posloužit jako vodítko, ale každý projekt je třeba hodnotit individuálně. Ne každý úspěšný projekt vyhověl všem výše uvedeným kritériím a na druhý straně se najdou neúspěšné ICO, která by tímto hodnocením prošla vzorově.

Tato kritéria se hodí zejména pro hodnocení ICO z pohledu dlouhodobých investic. Pokud chcete koupit tokeny v rámci ICO a prodat je hned při zařazení měny na burzu, hodit se vám budou jiná.

Záruky v investování neexistují, proto je třeba k němu přistupovat opatrně, provést důkladnou analýzu a případně investovat jen takové peníze, které si můžeme dovolit ztratit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru